Audi Urban Sphere Concept (2021)

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  • #220357

    EL Jefe de diseño de Audi nos adelanta futuros concept de la marca.

    Fuente: Audi

    #225029

    Teaser.

    Fuente: Audi

    #225030

    A que se debe que ahora todos sean como el MINI Urbanaut?

    #225035

    Yo creo que este concept apunta al mercado Chino que venden bien los monovolúmenes.

    #225038

    Audi A2 E-Tron ?

    #225052

    Quizas el Q2 etron pero se me hace raro aunque pensándolo bien el Q4 parece más un MPV que un SUV…

    Podría ser!

    #225059

    Pues…por la forma de los faros, la parrilla y la cupula, no se que tendrá de urban, porque parece bastante grande. Vamos, que sus 4.50 mide, como minimo

    #225063

    Exacto, yo de A2 no veo nada, se ve enorme.

    #225083

    El perfil se ve enorme pero por la distancia entre ejes porque de voladizos va bien corto.

    #225117

    Parece más un Volkswagen Sharan by Audi que un A2.

    #225224

    Creo que iría encaminado hacia la movilidad autónoma en ciudad más que al típico monovolumen. De todos modos de ser esto último me parece más consecuente que el BMW Serie 2 Active Tourer, porque tendría más sentido en mercados asiáticos o en Norteamérica que el bávaro, que no acaba de destacar por nada.

    #253484

    Se presenta el 19 de Abril.

    Teaser.

    Fuente: Audi

    #254073

    TEASER

    #256984

    Pues ya está aquí

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    #256985

    Y así es por dentro

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    #257015

    Ya decia yo que de Urban no tenia nada…5.5m mide el cochecito

    Nota de prensa

    Audi urbansphere concept: viaje espacial en la megaciudad

    .- Estudio conceptual con conducción autónoma de nivel 4
    .- El interior de alta tecnología se convierte en una esfera de experiencias
    .- Presentación en el Salón del Automóvil de Pekín 2022

    Madrid, 19 de abril, 2022 – La marca de los cuatro aros presenta el Audi urbansphere concept en el Salón del Automóvil de Pekín 2022, un estudio conceptual diseñado principalmente para el tráfico de las megaciudades de China. En estas áreas metropolitanas, donde el espacio personal es particularmente limitado, el concept car ofrece el habitáculo más espacioso de cualquier Audi hasta la fecha. Además, lo coordina de forma inteligente con tecnologías y servicios digitales que apelan a todos los sentidos y ofrecen una nueva experiencia de calidad.

    El desarrollo del Audi urbansphere concept se ha llevado a cabo en estrecha colaboración entre los estudios de diseño de Audi en Pekín y la sede central de la empresa en Ingolstadt. Por primera vez, también han participado los clientes potenciales de China, aportando sus propios deseos y experiencias al proceso de desarrollo (conocido como “co-creación”).

    El resultado puede verse en el concept car, sobre todo en su interior. El espacioso automóvil se presenta como un salón sobre ruedas y una oficina móvil: el vehículo sirve como un tercer espacio vital durante las horas que se pasan en el tráfico. Para ello, el Audi urbansphere combina el lujo de la privacidad total -incluso durante la hora punta diaria- con una amplia gama de funciones de alta tecnología a bordo. La conducción automatizada de nivel 4 transforma el interior sin volante, pedales ni pantallas en un espacio interactivo móvil que se abre a las ofertas de un amplio ecosistema digital.

    Los concept car Audi sphere: primera clase elevada al cubo
    Audi skysphere, Audi grandsphere y Audi urbansphere. Estos son los tres estudios conceptuales con los que la marca de los cuatro aros ilustra su visión de la movilidad premium del futuro. Audi está creando un mundo de experiencias con el vehículo que va mucho más allá de la mera estancia a bordo en un coche para trasladarse del punto A al punto B.

    En agosto de 2021 se presentó el Audi skysphere concept roadster, la espectacular visión de un GT que se transforma en un deportivo de conducción autónoma gracias a una distancia entre ejes variable. Apenas unas semanas después Audi desveló en el IAA 2021 el segundo modelo de la serie sphere, el Audi grandsphere concept, una gran berlina de cuatro plazas con la que la marca pone de manifiesto su pretensión de definir el futuro de la clase de lujo.

    Lo que ambos concept cars tienen en común con el Audi urbansphere es la capacidad de conducción autónoma de nivel 4, una tecnología en la que Audi está trabajando junto con CARIAD, el laboratorio de ideas de software del Grupo Volkswagen, para introducirla en la segunda mitad de la década.

    Gran espacio interior
    Incluso a primera vista, el Audi urbansphere concept se revela como el modelo más grande de la familia sphere; de hecho, es el más grande de todos los concept cars de Audi hasta la fecha. Sus impresionantes dimensiones -5,51 metros de longitud, 2,01 metros de anchura y 1,78 metros de altura- lo sitúan en lo más alto del panorama automovilístico, aunque el Audi urbansphere concept se aleja radicalmente de los estándares del segmento.

    Esto se debe a que se ha diseñado sistemáticamente desde dentro hacia fuera; por así decirlo, en torno a sus pasajeros. La dimensión más importante es, por tanto, la incomparable distancia entre ejes de 3,40 metros. El interior del Audi urbansphere no está sujeto al clásico dictado de que hay que concentrar el mayor número posible de asientos, compartimentos para el almacenamiento y elementos funcionales en un espacio limitado por la física de la conducción. Por el contrario; responde, ante todo, a la necesidad de los pasajeros de poder experimentar un espacio generoso como factor distintivo de confort.

    El Audi urbansphere no sólo libera al conductor de la tarea de conducir siempre que sea posible. Al mismo tiempo, ofrece a todos los pasajeros una gran variedad de opciones para utilizar esta libertad y que puedan disfrutar de experiencias individuales: comunicación o relajación, trabajo o el retiro en una esfera privada cuando se desee. El propio Audi urbansphere concept también se transforma en una plataforma para vivir experiencias innovadoras.

    Gracias a las opciones propias de Audi y a la posibilidad de integrar servicios digitales de otros proveedores, las posibilidades son casi infinitas y se puede acceder a una amplia gama de servicios relacionados con el viaje. El vehículo también se encarga de tareas cotidianas que van más allá del propio recorrido, como realizar reservas para cenar o comprar por Internet desde el coche. Además, el Audi urbansphere concept recoge a sus pasajeros en casa y se encarga de forma autónoma de encontrar una plaza de aparcamiento y de cargar la batería.

    Las posibilidades de infotainment, como la perfecta integración de la transmisión a bordo de los proveedores de música y vídeo que el cliente ya utiliza, también se adaptan individualmente. En el futuro, Audi ofrecerá servicios personalizados y exclusivos como conciertos, eventos culturales o incluso eventos deportivos, a los que los clientes podrán ser invitados.

    La arquitectura: desde el interior hacia el exterior
    La palabra “sphere” en el nombre ya anticipa que el foco de atención de los concept cars Audi skysphere, grandsphere y urbansphere está en el habitáculo; ya no son el sistema de propulsión o la dinámica de conducción los que encabezan la lista de requisitos de esta nueva generación de coches. En su lugar, el interior se convierte en la base del diseño y la tecnología. Y esto significa que el coche se transforma en la esfera de la vida y la experiencia de los pasajeros en la carretera.

    Sus necesidades y deseos son los que conforman este espacio, su arquitectura y todas las funciones integradas. Como resultado de este cambio, el propio proceso de diseño también es diferente. Al principio la atención se centra en el interior, y a partir de aquí se diseñan el conjunto, las líneas exteriores y las proporciones del coche, que, junto con las especificaciones tecnológicas, convierten al automóvil en una obra de arte.

    Superficie, forma, función: el interior
    Las puertas traseras del Audi urbansphere concept se articulan en sentido contrario a las delanteras, y la ausencia de pilar B abre toda la extensión del interior a los pasajeros. Asientos que giran hacia fuera y una alfombra roja de luz proyectada en el suelo junto al vehículo transforman el simple acto de entrar en el coche en una experiencia de confort.

    Una distancia entre ejes de 3,40 metros y una anchura de 2,01 metros perfilan una silueta más que majestuosa, incluso para un automóvil de la clase de lujo. Junto con una altura de 1,78 metros y las amplias superficies acristaladas, estas dimensiones dan como resultado una experiencia de espacio interior excepcional, tanto subjetiva como objetivamente.

    Los cuatro asientos individuales en dos filas ofrecen a los pasajeros un lujoso confort de primera clase. En particular, los asientos de las plazas traseras tienen unas generosas dimensiones y permiten una amplia gama de opciones de ajuste. En los modos Relax y Entertain el respaldo se puede inclinar hasta 60 grados, al mismo tiempo que se extienden los reposapiernas. Los reposabrazos centrales integrados en los laterales de los asientos y sus homólogos en las puertas crean una acogedora sensación de seguridad.

    Los asientos también tienen en cuenta las cambiantes necesidades sociales de los pasajeros de muchas maneras. Por ejemplo, se pueden girar y enfrentarse para facilitar una conversación. Por otra parte, los que deseen mayor privacidad pueden ocultar la zona de la cabeza del pasajero que viaja al lado mediante una pantalla instalada detrás del reposacabezas. Además, cada asiento cuenta con su propia zona de sonido, con altavoces instalados en la zona del reposacabezas. También hay pantallas individuales integradas en los respaldos de los asientos delanteros.

    Por otro lado, para el uso compartido del sistema de infotainment una pantalla OLED transparente de gran formato pivota verticalmente desde el techo hasta la zona entre las filas de asientos. Con esta “pantalla de cine”, que ocupa toda la anchura del interior del vehículo, los dos pasajeros traseros pueden ver una película o participar juntos en una videoconferencia; incluso es posible utilizar la función de pantalla dividida. Cuando no está en uso ofrece una visión clara hacia la parte delantera gracias a su diseño transparente; del mismo modo, cuando se pliega hacia arriba, también permite ver el cielo a través del techo de cristal.

    Al igual que en el Audi grandsphere concept, el espacio y la arquitectura, la tecnología digital y los materiales se fusionan en el interior del urbansphere. Sus líneas enfatizan las proporciones horizontales del vehículo. El interior, amplio y despejado, favorece la impresión de un espacio único. El volante, los pedales y el salpicadero se pueden ocultar durante la conducción automatizada, lo que aumenta la sensación de transparencia y amplitud.

    Las banquetas y el respaldo de los asientos, que cuentan con cinturones de seguridad integrados, están visualmente separados. Entre los asientos traseros, que normalmente se bloquean en una posición baja, hay una consola central que gira hacia arriba y que contiene vasos y un dispensador de agua; otra muestra de las credenciales de primera clase del concept car.

    El Audi urbansphere también es una zona de bienestar, gracias a las innovadoras opciones digitales surgidas en gran medida como resultado del proceso de “co-creación” con los clientes chinos. Un buen ejemplo es el sistema de reconocimiento de estrés. Este programa adaptativo utiliza escáneres faciales y análisis de voz para determinar cómo se sienten los pasajeros, y ofrece formas individuales de relajarse; por ejemplo, con una aplicación de meditación que se puede utilizar a través de la pantalla personal y la zona de sonido privada en los reposacabezas.

    Menos es más: pantallas y controles
    La sencillez se convierte en un principio de diseño en el Audi urbansphere. Ni los gráficos de la instrumentación ni las pantallas de los conceptos de visualización virtual son visibles antes de activar las funciones de conducción. En su lugar, los pasajeros se encuentran con zonas revestidas con materiales de la más alta calidad, claramente estructuradas. La madera y la lana, así como los tejidos sintéticos, están presentes en los revestimientos de los paneles, en la tapicería de los asientos y en la moqueta, todos ellos de gran calidad y agradables al tacto.

    Tonos suaves de beige y gris estructuran el interior de forma horizontal. Un verde oscuro atenuado para las carcasas de los asientos resulta tranquilizador para la vista. Las zonas de color del interior se aclaran de arriba hacia abajo y, junto con la incidencia de la luz natural, crean un interior amplio y homogéneo.

    Otra sorpresa es que, cuando el vehículo cobra vida con solo tocarlo, aparezcan pantallas bajo el parabrisas en forma de proyecciones en las superficies de madera distribuidas por todo el ancho del interior o segmentadas para el conductor y el pasajero, en función de si se conduce de forma manual o está activada la conducción autónoma de nivel 4. Toda la información necesaria durante el viaje se muestra en alta resolución. Además, una barra de sensores integrada por debajo de la superficie de proyección permite cambiar rápidamente de contenido; por ejemplo, para elegir entre música o navegación. Muestra todas las funciones y aplicaciones que están activas en el coche, y los iconos parpadean para mantener presentes los diferentes menús.

    Situado en el revestimiento interior de la puerta se encuentra un elemento de control innovador: el MMI touchless response. Si el conductor o los pasajeros están sentados en posición erguida y muy adelantados en sus respectivas plazas, pueden utilizarlo para seleccionar de forma háptica varios menús de funciones mediante un mando giratorio y distintos botones, y hacer clic en los diferentes niveles; una operación sencilla e intuitiva. Si, por el contrario, el respaldo del asiento está reclinado, los pasajeros no tienen que prescindir de esta cómoda función, ya que en esta situación pueden recurrir a una combinación de un sistema de seguimiento ocular con control gestual. Cuando hay que activar la unidad de control, un sensor dirigido al ojo detecta la línea de visión y el pasajero solo tiene que hacer movimientos análogos con la mano -sin necesidad de inclinarse hacia delante- similares a los del funcionamiento háptico, por lo que pueden utilizar igualmente el sistema sin necesidad de tocar nada o incorporarse.

    En todos los modos de manejo, tanto si se trata de un seguimiento ocular, del control por gestos o por voz, o de una entrada táctil, el Audi urbansphere concept se adapta a cada usuario y aprende sus preferencias, así como las funciones que utiliza con más frecuencia. Sobre esta base no sólo puede complementar de forma significativa los comandos elementales, sino también hacer sugerencias individuales a los propios usuarios.

    Los paneles de control están integrados en los reposabrazos de las puertas. De este modo el coche ofrece siempre a los pasajeros superficies táctiles invisibles que utilizan un indicador óptico para mostrar su posición. Al mismo tiempo, en los reposabrazos de ambas puertas traseras hay unas gafas de realidad virtual que se pueden utilizar junto con las opciones de infotainment, por ejemplo para el sistema holoride.

    La sostenibilidad como principio
    Muchos de los materiales utilizados en el interior del Audi urbansphere concept, como el chapado de madera de carpe, proceden de fuentes sostenibles. En el caso del carpe, permite utilizar madera que se ha cultivado localmente y aprovechar todo el tronco; los productores no utilizan ningún producto químico durante la manufactura.

    Los cojines de los asientos son de ECONYL®, una poliamida reciclada. Este material puede volver a reciclarse después de ser utilizado en el automóvil, sin pérdida de calidad. También es importante la medida de instalar los respectivos materiales por separado clasificados por tipos, puesto que combinarlos reduciría drásticamente el potencial de reciclaje.

    Para los reposabrazos y en la parte trasera del vehículo se utiliza tejido de viscosa de bambú. El bambú crece más rápido que la madera, retiene mucho más dióxido de carbono y durante su cultivo no es necesario utilizar herbicidas ni pesticidas.

    El diseño exterior: concepto de espacio para la clase de lujo
    Con su grandioso aspecto, el primer encuentro con el Audi urbansphere concept causa impresión. Una longitud de 5,5 metros, una altura de 1,78 metros y sus más de 2 metros de anchura son, sin duda, unas dimensiones lo suficientemente representativas como para entrar en la élite.

    La fluida silueta de la carrocería presenta formas y elementos clásicos de Audi, que se combinan para crear una nueva composición. Buen ejemplo de ello es el característico Singleframe con los ojos digitales de los grupos ópticos laterales. En la vista lateral destaca el arco del techo ampliamente curvado y dinámico, y un gran estribo que revela la posición de la batería. Las enormes llantas de 24 pulgadas hacen referencia a un icono de los años 90: el Audi Avus. Su diseño de seis radios dobles transmite al mismo tiempo sensación de ligereza y estabilidad, recordando las ruedas funcionales utilizadas en competición y la tradición de la Bauhaus en el diseño de la marca. La forma de cuña implícita de la carrocería del vehículo se ve acentuada por el gran parabrisas plano. En la parte delantera y en la trasera hay grandes superficies luminosas digitales que caracterizan el diseño y, al mismo tiempo, sirven de elementos de comunicación.

    El Audi urbansphere desafía la clasificación en las categorías convencionales. Sin embargo, se reconoce a primera vista como un Audi. Las similitudes con el grandsphere concept resultan especialmente llamativas. El diseño monolítico de la carrocería es un rasgo común a estos dos concept cars, al igual que la forma escultural de los pasos de rueda. La gran distancia entre ejes, de más de tres metros, y los cortos voladizos revelan que se trata de un vehículo de propulsión eléctrica. Elegancia, dinamismo y un lenguaje de diseño orgánico son los atributos que se aprecian de inmediato a pesar de las majestuosas proporciones del Audi urbansphere, al igual que en el grandsphere, con un diseño significativamente más plano.

    Tecnología visible: el sistema de iluminación
    El frontal presenta una innovadora interpretación de la parrilla Singleframe con forma de gran octógono que define el diseño del coche. Aunque la parrilla ha perdido su función original de entrada de aire de refrigeración para el motor, sigue siendo prominente y una firma inconfundible de la marca. La superficie luminosa digital se encuentra detrás de una visera transparente ligeramente tintada que cubre una amplia zona del frontal. La propia estructura luminosa tridimensional se organiza en tres áreas de píxeles condensados de forma dinámica. Los bordes superior e inferior del Singleframe siguen siendo de aluminio, y las conexiones verticales están formadas por LEDs como parte de la superficie luminosa.

    Toda la superficie del Singleframe se convierte en un escenario o lienzo conocido como “Audi Light Canvas” que se puede utilizar para la comunicación, con efectos luminosos dinámicos que tienen una clara función de señalización a otros usuarios de la carretera para mejorar la seguridad vial. Las luces de cruce y de carretera se implementan mediante segmentos luminosos en las secciones exteriores del Singleframe. En la parte trasera se encuentra una superficie matrix LED que ofrece un funcionamiento similar.

    Las unidades de iluminación situadas a la derecha y a la izquierda del Singleframe se muestran estrechas, como si fuesen ojos enfocando. Estas unidades de iluminación digital, conocidas como Audi Eyes, se hacen eco del logotipo de la marca de los cuatro aros, ampliando y aislando la intersección de dos aros para formar una pupila: una nueva e inconfundible firma luminosa digital.

    Las superficies iluminadas -y, por tanto, la expresión de los “ojos”- se pueden adaptar a la situación del tráfico, al entorno o incluso al estado de ánimo de los pasajeros. Como luz diurna, la “mirada” puede ser enfocada o abierta; y el iris, estrecho o ancho. Una ceja creada digitalmente también funciona como un intermitente dinámico cuando es necesario. Gracias a su extraordinaria visibilidad, constituyen una declaración inconfundible en aras de la máxima seguridad.

    Un homenaje especial a China, el país anfitrión del estreno, es un accesorio luminoso que los pasajeros pueden llevar consigo cuando abandonan su Audi urbansphere: el Audi Light Umbrella, un paraguas luminiscente. Inspirado en los tradicionales paraguas chinos, actúa como protector y fuente de luz multifuncional: la parte interior está hecha de material reflectante, por lo que toda la superficie ejerce como una unidad de iluminación sin producir deslumbramiento. El Audi Light Umbrella no sólo proporciona a los usuarios una mejor visión de su camino, sino que también les hace más visibles: mediante inteligencia artificial y una sofisticada tecnología de sensores, al cruzar una calle o en situaciones de peligro, activa un parpadeo rítmico del cono luminoso. Y también sitúa a su portador en la mejor luz posible en el sentido literal, ya que ilumina uniformemente su rostro, lo que permite realizar selfis perfectos.

    Sistema de propulsión y carga
    La plataforma tecnológica del Audi urbansphere, denominada Plataforma Eléctrica Premium (PPE), ha sido concebida exclusivamente para sistemas de propulsión eléctrica con batería y, por tanto, aprovecha al máximo todas las ventajas de esta tecnología. El elemento clave es un módulo de baterías situado entre los ejes que, al igual que en el Audi grandsphere, alcanza una capacidad de 120 kWh. Al utilizar toda la base del vehículo, la batería puede ubicarse en posición plana. Junto con las grandes ruedas de 24 pulgadas, esto permite unas proporciones básicas que son perfectas no sólo desde el punto de vista del diseño. Las principales ventajas son un interior con una gran longitud disponible y, por tanto, con mucho espacio para las piernas en ambas filas de asientos. Además, la ausencia de caja de cambios y de túnel central aumenta el confort espacial en los coches eléctricos.

    Los dos motores eléctricos del Audi urbansphere concept ofrecen una potencia total de sistema de 295 kW y un par motor de 690 Nm. Son unos valores impresionantes. El Audi urbansphere no prescinde de la tracción quattro, una característica esencial en los modelos de altas prestaciones de la marca.

    El concept car dispone de un motor eléctrico en el eje delantero y otro en el trasero que, mediante una coordinación electrónica, implementan la tracción a las cuatro ruedas en función de las necesidades y, especialmente, con vistas a la eficiencia y la autonomía. Una característica innovadora es que el motor del eje delantero se puede desactivar para reducir la fricción y, por tanto, el consumo de energía cuando el coche avanza por inercia.

    Carga rápida, gran autonomía
    El corazón del sistema de propulsión es la tecnología de carga de 800 voltios. Garantiza que la batería se pueda cargar con hasta 270 kW en estaciones de carga rápida en muy poco tiempo. De este modo, los tiempos de carga se aproximan a los de una parada para repostar un coche con motor de combustión, ya que bastan diez minutos para cargar la batería hasta un nivel suficiente para recorrer más de 300 kilómetros. Además, la batería, con una capacidad de más de 120 kWh, puede cargarse del 5 al 80% en menos de 25 minutos. Esto se traduce en una autonomía estimada según el ciclo WLTP de hasta 750 kilómetros; e incluso cuando se utiliza en ciudad y en trayectos cortos, situaciones que requieren más energía, generalmente es posible evitar paradas inesperadas para cargar.

    Suspensión neumática para un máximo confort
    La suspensión delantera cuenta con una configuración de cinco brazos, especialmente optimizada para los vehículos eléctricos. En la parte trasera se recurre a un eje multibrazo que, al igual que en el tren delantero, está fabricado en aluminio. A pesar de la gran distancia entre ejes de 3,40 metros, las ruedas traseras direccionales proporcionan una excelente capacidad de maniobra. El Audi urbansphere concept, al igual que el grandsphere, cuenta con la suspensión neumática adaptativa de Audi, un sistema de cámara única con control semi-activo de la amortiguación. Ofrece un confort superlativo no solo en autopista, sino también a la hora de circular por el asfalto irregular y a menudo parcheado de las calles del centro de las ciudades, sin que se noten los movimientos de la carrocería.

    #257018

    Claro A.P.M., el urbano medio de Kansas en EEUU está en los 5 metros xdd

    #257019

    En inglés

    Space travel in the heart of the megacity
    Audi urbansphere concept offers a radical vision for the future of urban travel

    Designed in collaboration with customers, a hightech interior sets a new benchmark for the passenger invehicle experience

    PPE technology platform with an electric drive system


    Ingolstadt, April 19, 2022. Systematically designed from the inside out, Audi has unveiled plans for the Audi urbansphere concept car. Designers and engineers initially created the Audi urbansphere for use in trafficdense Chinese megacities, although the concept is also suitable for any other metropolitan center in the world. In these urban areas, where personal space is in particularly short supply, the concept car offers the largest interior space of any Audi to date. It intelligently coordinates this with technologies and digital services that appeal to all the senses and offer a whole new level of experience.


    “In order to meet the demands of our Chinese customers, Audi’s design studios in Beijing and Ingolstadt worked together closely to jointly develop the Audi urbansphere concept car,” says Markus Duesmann, Chairman of the Board Management at AUDI AG and responsible for the Chinese market. For the first time, potential customers in China could also take part in the development process, contributing their own desires and perspectives as part of a process known as “cocreation”.


    The result can be seen in the Audi urbansphere concept and its particularly striking interior. The spacious automobile acts as a lounge on wheels and a mobile office, serving as a third living space during the time spent in traffic. To this end, the Audi urbansphere combines the luxury of complete privacy with a comprehensive range of hightech features on board, even during the daily rush hour. Automated driving technology transforms the interior, in which a steering
    wheel, pedals, or displays are notably absent, into a mobile interactive space that provides a gateway to a wider digital ecosystem.


    Audi sphere first class to the power of three

    Audi skysphere, Audi grandsphere, and Audi urbansphere are the three concept cars that the brand with the four rings has developed to showcase its vision for the world of premium mobility of tomorrow. In the process, Audi is creating a vehicle experience that goes far beyond the purpose of merely spending time in a car to get from point A to point B.


    Sphere number 1: The electrically driven roadster Audi skysphere concept debuted in August 2021. It presented a spectacular vision of a selfdriving GT that transforms into a selfdriving sports car with a variable wheelbase

     

    Just a few weeks later, Audi unveiled the second model in the sphere series, the Audi grandsphere concept, at the IAA 2021. This large fourseater sedan exemplified the brand’s ambition to define the future of progressive luxury.


    What both concept cars have in common with the Audi urbansphere is that the entire concept is based on level 4 autonomous vehicle technology. Audi is currently working with CARIAD, Volkswagen Group’s software business, to introduce this technology within the second half of the decade.


    Interior size

    Even at first glance, the Audi urbansphere concept reveals itself to be the largest model in the sphere family and of all Audi concept cars to date. Its grand dimensions 5.51 meters (18 feet) long, 2.01 meters (6.6 feet) wide, and 1.78 meters (5.8 feet) high place it in the upper echelons of the automotive world, yet the Audi urbansphere concept radically breaks with the conventions of the segment.


    This is because it has been systematically designed around its passengers, from the inside out. The most important dimension is the unrivaled wheelbase of 3.40 meters (11.2 feet). The interior of the Audi urbansphere is not subject to the conventional maxim of squeezing as many seats, storage compartments, and functional elements as possible into a space limited by the physics of driving. Instead, it prioritizes the occupant
    s’ need to experience ample space as a distinctive comfort factor.


    „To make emobility even more attractive, we think about it holistically and from the customer’s needs,” says Markus Duesmann. More than ever before, it is not just the product that is decisive, but the entire ecosystem. That is why Audi is creating a comprehensive ecosystem with services for the entire car. The Audi urbansphere concept also offers everyone onboard a wide range of options to use that freedom to provide a highlypersonalized incar experience: communication or relaxation, work or withdrawal into a private sphere as desired. As such, it transforms from being strictly an automobile into an “experience device.“

     

    Thanks to Audi’s own options and the ability to integrate digital services from other providers, the possibilities are nearly endless. These can be used to access a wide range of services related to the current trip. The vehicle also takes care of everyday tasks that go beyond the ride itself such as making dinner reservations or shopping online from the car. In addition, the autonomous Audi urbansphere concept picks up its passengers at home and independently takes care of finding a parking space and charging the battery.


    Customized infotainment offerings are also available, such as the seamless integration of onboard music and video streaming services. Audi will also offer customers exclusive perks, including access to concerts, cultural events, and sporting events based on their individual preferences.

    The architecture from the inside out
    Even the “sphere” in the name sends a signal: the heart of the Audi skysphere, grandsphere, and urbansphere concept vehicles lies in its interior. That makes the inner space the foundation of the vehicle’s design and technology and therefore the occupants’ living and experience sphere while on the road.

    Their needs and desires shape this space, its architecture, and all of the integrated functions. As a
    result of this shift, the design process itself also changes. At the beginning of all discussions, the focus is solely on the interior. Only then are the package, exterior lines, and proportions designed, along with the technological specifications, turning the automobile into a complete work of art.

    Surface, form, function the interior

    The doors of the Audi urbansphere concept are counterhinged at the front and the rear; there is no Bpillar. As a result, the whole world of urbansphere interior opens up to passengers as soon as they climb in. Seats that swivel outward and a red carpet of light projected onto the ground next to the vehicle transform the very act of entering the car into an experience of comfort.

    A wheelbase of 3.40 meters (11.2 feet) and a vehicle width of 2.01 meters (6.6 feet) delineate what is a more than stately footprint, even for a luxuryclass automobile. Together with 1.78 meters (5.8 feet) of headroom and expansive glass surfaces, these dimensions provide an exceptionally spacious experience of the interior.

    Four individual seats in two rows offer passengers luxurious firstclass comfort. The seats in the rear offer particularly generous dimensions and a wide range of adjustment options. In Relax and Entertain modes, the backrest can be tilted up to 60 degrees while leg rests extend at the same time. The centermounted armrests integrated into the sides of the seats and their counterparts in the doors create a comforting feeling of security.

    The seats also cater to passengers’ changing social needs in a variety of ways. While conversing, they can turn to face each other on their swiveling seats. On the other hand, those who want some seclusion can conceal their head area from the person sitting next to them using a privacy screen mounted behind the headrest. In addition, each seat has its own sound zone with speakers in the headrest area. Individual monitors are also built into the backs of the front seats.

    When passengers want to use the infotainment system together, on the other hand, there is a largeformat and transparent OLED screen that pivots vertically from the roof area into the zone between the rows of seats.

    Using this “cinema screen,” which occupies the entire width of the interior, the two passengers in the back row can take part in a video conference together or watch a movie. Even splitscreen use is possible. When the screen is not in use, it offers a clear view into the front thanks to its transparent design or when folded upwards through the glass roof area to the sky.
    Like in the Audi grandsphere concept, the interior of the urbansphere blends space and architecture, digital technology, and authentic materials into a single entity. The lines emphasize the vehicle’s horizontal proportions. The open, wide interior supports the impression of a oneofakind space. The steering wheel, pedals, and conventional dashboard can be hidden during automated driving, which enhances the feeling of transparency and spaciousness.

    The seating surfaces and backs of the two seats with integrated seat belts are visually separate. Between the rear seats normally locked in place in a low position is a center console that swivels upwards. It contains a water dispenser and glasses another testament to the Audi urbansphere concept’s firstclass credentials.

    The Audi urbansphere also qualifies as a wellness zone thanks to innovative digital options that emerged in no small part through input from the cocreation process with Chinese customers. Stress detection is a prime example this adaptive program uses facial scans and voice analysis to determine how passengers are feeling and offers personalized suggestions for relaxation, for example with a meditation app that can be used via the personal screen and the private sound zone in the headrests
    .

    Less is more displays and operation

    In the Audi urbansphere, simplicity has become a design principle. Neither circular instruments nor black screens for virtual display concepts are visible before activating the driving functions.

    Instead, passengers find clearly structured and calm zones made from the highest quality materials. Wood and wool, as well as synthetic textile fabrics, are used in paneling, seat coverings, and floor carpets, all of which have a highquality feel and are pleasant to the touch.
    Soft beige and gray tones structure the interior horizontally. A dark, toneddown green serves as the color of the seat shells and soothes the eye. The interior color zones become lighter from top to bottom and, together with the natural light entering the space, create a homogeneous, wide interior.

    The vehicle comes to life at the touch of a fingertip, along with a number of displays, albeit in the form of projections on the wooden surfaces below the windshield, which can be surprising at first. Depending on the driving status whether manual with a steering wheel or level 4 they are either distributed across the entire width of the interior or segmented for the driver and frontseat passenger, displaying all of the necessary travel information in ultrahigh resolution throughout the journey.

    In addition, a sensor bar is integrated under the projection surfaces for quick switching between content for instance, for music or navigation. It shows all the functions and applications that are active in the car. Icons flash for the different menus.
    One particular, extremely innovative control element is located near the door cutout on the interior cladding: the MMI touchless response. If the passenger is sitting in the upright position, far forward in his or her respective area, they can use this element to physically select various function menus via a rotating ring and buttons and click their way through the individual levels, allowing for simple and intuitive operation.

    Even if the seat is fully reclined, passengers can still make use of this convenient feature thanks to a combination of eyetracking and gesture control. A sensor directed at the eye detects the line of sight when the control unit is to be engaged. And the passenger only needs to make hand movements that are similar to physical operation without leaning over to operate the system without touching a thing.

    Whether it is eyetracking, gesture or voice control, or touch, the same thing applies to all operation modes: the Audi urbansphere concept adjusts to the individual user and learns his or her preferences and frequently used functions and on that basis, it can not only sensibly complete rudimentary commands but also give personalized suggestions directly to the user.

    Control panels are even integrated into the armrests on the doors. That way, the car always offers passengers invisible touch surfaces using an optic indicator to show its position. At the same time, there are VR glasses in the armrests on the left and right doors that can be used in conjunction with infotainment options for instance for the Holoride system.

    Sustainability as a guiding principle

    Many of the materials in the interior of the Audi urbansphere concept, such as the hornbeam veneers, come from sustainable sources. This choice of material makes it possible to use wood that has grown close to the site, and the entire trunk can be utilized. No chemicals are used during the manufacturing process.

    The seat padding is made of ECONYL®, a recycled polyamide. This material can also be recycled after its use in the automobile without any loss of quality. The fact that the respective materials are installed separately also plays an important role in the ability to recycle them, as mixing them would drastically reduce the potential for recycling.

    Bamboo viscose fabric is used in the armrests and in the rear of the vehicle. Bamboo grows faster than ordinary wood, sequesters a great deal of carbon, and doesn’t require herbicides or pesticides to grow.

    Space concept for the luxury class exterior design

    A grand, undoubtedly selfassured appearance the Audi urbansphere concept is certain to leave a lasting first impression. A length of 5.5 meters (18 feet), height of almost 1.78 meters (5.8 feet), and width of more than two meters (6.6 feet) are undoubtedly prestigious enough to rub shoulders with the automotive elite.

    The flowing silhouette of the vehicle body features traditional Audi shapes and elements, which are combined here to create a new composition featuring the distinctive Singleframe, with the digital eyes of the adjacent lighting units, a widely curved, dynamic roof arch, a massive rocker panel that conceals the battery unit, large 24inch six double spoke wheels (a reference to the iconic 90’s Audi Avus concept car) which convey lightweight design and stability, reminiscent of functional motorsport wheels and the Bauhaus tradition of the brand’s design.

    The implied wedge shape of the vehicle body is emphasized by the large, flat windshield. At the front and also at the rear, there are large digital lighting surfaces that leave their mark on the design and at the same time serve as communication elements.

    The Audi urbansphere defies classification into conventional vehicle categories. Nevertheless, it reveals itself to be a typical Audi at first glance. The similarities to the Audi grandsphere concept are particularly eyecatching. The monolithic design of the vehicle body shares commonalities with these two concept cars, as do the sculpted, soft shape of the wheel arches. A long wheelbase of well over three meters (9.8 feet) and short overhangs indicate that this is an electric vehicle. Elegance, dynamism, an organic design language these are the attributes that immediately spring to mind despite the stately proportions of the Audi urbansphere, just as they do in the significantly flatter grandsphere.

    Visible technology light

    In the front end, there is an innovative interpretation of the Singleframe that defines Audi’s look: it is shaped like a large octagon. Even though the grille has lost its original function as an air intake on the EV, it still remains prominent as an unmistakable signature of the brand. The digital light surface lies behind a slightly tinted, transparent visor that covers a large area of the front. The threedimensional light structure itself is arranged in dynamically condensed pixel areas. The upper and lower edges of the Singleframe are still made of aluminum and the vertical connections are formed by LEDs as part of the light surface.

    The entire surface of the Singleframe becomes a stage or canvas (known as the “Audi Light Canvas”) and can be used for communication with dynamic lighting effects to clearly signal to other road users in order to improve road safety. Low beams and high beams are implemented via light segments in the outer sections of the Singleframe and a similarly functioning matrix LED surface is located in the rear.

    The lighting units to the right and left of the Singleframe look narrow, like focused eyes. These digital lighting units, known as Audi Eyes, echo the logo of the brand with the four rings, as they enlarge and isolate the intersection of two rings to form a pupil a new, unmistakable digital light signature.

    The illuminated surfaces and therefore the expression of the eyes can be adapted to the traffic situation, environment, or even the mood of the passengers. As a daytime running light, the gaze can be focused or open, and the iris can be narrow or wide.
    A digitally created eyebrow also functions as a dynamic turn signal when required. Thanks to its outstanding visibility, it makes an unmistakable statement in the service of safety.

    One special tribute to China is a luminous accessory that passengers can take with them when they leave their Audi urbansphere the Audi Light Umbrella, a selfilluminating umbrella. Inspired by traditional Chinese umbrellas, this one acts as a protective companion and multifunctional light source the inner skin of the umbrella is made of reflective material, so the entire surface acts as a glarefree lighting unit.

    The Audi Light Umbrella not only gives users a better view of their path, it becomes more visible when crossing a street or in dangerous situations, activating a rhythmic flashing of the luminous cone by means of artificial intelligence and sophisticated sensor technology.

    And the Light Umbrella also literally places its wearer in the best possible light, given that it evenly illuminates their face for perfect selfies whenever needed.

    Drive system and charging

    The technology platform of the Audi urbansphere the Premium Platform Electric or PPE was designed exclusively for batteryelectric drive systems and therefore takes full advantage of all the benefits of this technology. The key element of the PPE is a battery module between the axles, which as in the Audi grandsphere holds around 120 kilowatt hours of energy. Audi has succeeded in achieving a flat layout for the battery by using almost the entire base of the vehicle
    between the axles.

    Together with the large 24inch wheels, this produces basic proportions that are perfect not only from a design perspective. The core benefits include a long interior and therefore legroom in both rows of seats.

    Additionally, the absence of a gearbox cover and a cardan tunnel increases spatial comfort in electric cars.

    The Audi urbansphere concept’s two electric motors are capable of delivering a total output of 295 kilowatts and a system torque of 690 newton meters. These are impressive figures that are often not fully utilized when driving in dense urban traffic. Nevertheless, the Audi urbansphere is still equipped with permanent quattro fourwheel drive an essential feature for the brand’s highperformance models.

    The concept car has one electric motor on each of the front and rear axles which, by means of electronic coordination, implements the permanently available allwheel drive as required, balancing these perfectly against economy and range requirements.

    One innovative feature is that the motor on the front axle can be deactivated as required in order to reduce friction and thus energy consumption when coasting.
    Fast charging, high range
    The heart of the drive system is the 800 volt charging technology. It ensures that the battery can be charged with up to 270 kilowatts at fastcharging stations in the shortest possible time. As such, charging times approach those of a conventional stop to refuel a car powered by an internal combustion engine: just ten minutes are enough to charge the battery to a level sufficient to power the car more than 300 kilometers (186 miles). In addition, the battery, which holds more than 120 kilowatt hours, can be charged from 5 to 80 percent in less than 25 minutes. This means that a range of up to 750 kilometers (466 miles) can be expected according to the WLTP standard and even when used for more energyintensive city and shortdistance trips, it is generally possible to avoid making unexpected stops to charge.

    Air suspension for maximum comfort

    The front wheels are connected via a 5link axle that has been specially optimized for electric vehicles. In the rear, there is a multilink axle that, like the front axle, is made of lightweight aluminum. Despite the long 3.40 meter (11 foot) wheelbase, the steerable rear wheels provide excellent maneuverability.

    The Audi urbansphere concept, like its closest relative the grandsphere, features Audi adaptive air suspension a singlechamber air suspension system with semiactive damper control. It offers outstanding comfort not only on city highways, but even on the uneven, often patched asphalt of downtown streets with no noticeable body movement.
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